Hesap Bilgilerimiz

Hesap Bilgilerimiz

HABERLER

5 Aralık 2013 Perşembe

Azdırma Çakılar

Azdırma çakılar Türk Standartları Enstitüsü tarafından 1993 tarih ve TS 11133 sayılı standartla standartlaştırılmıştır. Azdırma ile dişli çark işleme; karmaşık işlem kinematiği ve 
talaş oluşumuna karşın, yüksek kalitede ve hassasiyette dişli çark üretmek için etkili bir metottur [7]. 
Azdırma işleminde de diğer kesme işlemlerinde olduğu gibi, endüstrinin ilgisi nedeniyle iş parçası, takım ve üretim bilgilerinin araştırılmasının yanı sıra, kesme kuvvetleri, takım aşınması, yüzey pürüzlülüğü ve bunlara etkiyen parametrelerin değerlendirilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır [8,9]. 
Zlatonoviç ve Stosiç, karşılaştırmalı işlenebilirlik testlerinde TiN kaplanmış ve bir miktar da (Ti 0,5-Al 0,5)N kaplanmış azdırma çakılarının karşılaştırmasını yapmışlardır. Karşılaştırmalarını takım aşınması ve yüzey pürüzlülüğü açısından değerlendirmişlerdir. TiN kaplanmış azdırma çakı ile (Ti 0,5-Al 0,5)N kaplanmış azdırma çakılar benzer performanslar göstermiş fakat bir dereceye kadar düşük olan yanak aşınması nedeniyle (Ti 0,5-Al 0,5)N’nin TiN kaplamaya bir alternatif olabileceğini söylemişlerdir [10]. 
Stachurski ve Slupik, çalışmalarında; takım aşınması, yüzey pürüzlülüğü, kesme hızı ömür ilişkisi, mikro sertlik gibi konuları incelemişlerdir. Sonuçta seri üretimde azdırma çakının kullanımının daha ekonomik olduğunu söylemişlerdir. Ayrıca krater aşınmasının oluşması ihtimalinden dolayı kesme hızının 90 m/dak’yı aşmaması
gerektiğini vurgulamışlardır [11]. Matsuoka ve Tsuda çalışmalarında, azdırma ile kuru 
kesme sırasında azdırma ağız sayısının ve ilerleme değerinin krater aşınması, yanak aşınması ile yüzey 
pürüzlülüğü üzerine etkisini incelemişlerdir. Çalışmalarının sonucunda ilerleme değerinin arttırılması ile krater ve yanak aşınmasında bir azalma görülürken pürüzlülükte bir artış görülmüştür. Azdırma ağız sayısındaki artışın pürüzlülüğü olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir [12]. Matsuoka ve ark., azdırma işlemlerinde yanak ve krater aşınmasına, takım ömrüne ve bitirme yüzey pürüzlülüğüne kalsiyum sülfonatın etkisini araştırmışlardır. Deneylerinde TiN ve (Al, Ti)N filmiyle tamamen kaplanmış iki çeşit azdırma çakı kullanmışlardır. Kalsiyum sülfonatlar her iki kaplama çeşiti için bitirme yüzey pürüzlülüğünü iyileştirmiştir [13]. 
Bu çalışmada, azdırma ile dişli çark üretimi gerçek işleme şartlarında yapılacak deneyler sonucunda dişli çark yüzey pürüzlülüklerinin deneysel olarak tespit edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca elde edilen sonuçların İstatistiksel analizlerinin yapılarak faktörlerin ve seviyelerinin sonuçlar üzerindeki etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder